Presentation av Fireking

Fireking aka Kingen var min första storhäst som jag köpte på en hästmarknad i Valedale när jag var där med min mamma. Han är en hingst av rasen engelskt fullblod, 1.74cm i mankhöjd och föddes i Skottland. Kingen är 10 år. Han importerades till jorvik som 7åring med häpnadsväckande bra resultat i galopptävlingar. Kingen hade bland annat tre fina avkommor som likt sin far lyckats bra i grenen. Hit kom han för att han fick en skada i h. bak och v. fram under ett galopplopp och inte längre skulle få bra resultat i tävlingar, men skadan skulle läka. Ägaren, som ville satsa på galoppen, sålde honom till Jorvik för ett rejält pris. Han sa att skadan skulle läka inom kort tid, och att Kingen skulle passa bra för dressyr och hoppning, gärna ridskolehäst.
 
När jag såg honom på marknaden, det var kärlek vid första ögonkastet. Så ståtlig och vacker han stod där i sin box, nyfiken på omgivningen. Mamma verkade också väldigt förtjust i honom, så vi köpte honom och transport ordnades. Både mamma och jag har turats om att rida honom, och han har väldigt fin bakbensteknik. När han sköter sig är han en dröm att rida på, men han har sina busiga dagar! Kingen älskar att bada, vara i natthagen och hoppning. Han ogillar morötter och hundar. Han trivs väldigt mycket utan galoppsporten och här på Jorvik.
 
Stals vid inbrott i augusti/september 2013.
 

Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress: (om du har)


Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P



Trackback
RSS 2.0